Sophia Antipolis
Sophia Antipolis is een technologiepark aan de Franse Rivièra, gelegen tussen de zee, de bossen en de bergen. Sophia is ook de naam van een jonge vrouw die vermist wordt. Een groep burgerwachten, leden van een sekte en vrouwen die plastische chirurgie willen ondergaan, zwerven rond en zoeken naar verbinding, hoe dan ook.
Virgil Verniers films zou je kunnen definiëren als 'psychogeografie', waarin mensen en plaatsen versmelten in een tegelijkertijd dromerige, verontrustende, primitieve en hedendaagse wereld, met documentaire flitsen die het verhaal binnendringen. De titel zegt eigenlijk alles: wijsheid ('sophia' in het Grieks), stad, politie en politiek (woorden die alle afstammen van het Griekse 'polis') co-existeren en bestrijden elkaar (vandaar het voorvoegsel 'anti') in visioenen van schoonheid en teloorgang onder een verzengende zon die op- of ondergaat − we zullen het nooit weten. Uiteindelijk is het een film die een nieuwe draai geeft aan het idee 'poëtische rechtvaardigheid'.