Pájaros de verano
Het noorden van Colombia, eind jaren zestig. Tijdens een dorpsceremonie op een uitgestrekte woestijnvlakte laat Rapayet zijn oog vallen op de mooie Zaida. Maar om ook echt met haar te kunnen trouwen, is een grote bruidsschat nodig. Pájaros de verano lijkt met zijn eerste twintig minuten aan te sturen op een kalm drama rond de eeuwenoude familietradities van het Waayu-volk. Maar dat is slechts het halve verhaal van deze Colombiaanse inzending voor de Oscars.
Terwijl de oudere vrouwen hun mystieke rituelen blijven volgen, grijpen Rapayet en leden uit een bevriende familie hun kans om geld te verdienen met het smokkelen en verkopen van grote partijen marihuana. En met de drugs en het geld komt het geweld. In vijf adembenemend gefilmde hoofdstukken verandert het traditionele Colombia in een arena van drugs, hebzucht, wraak en bloed. Waarmee Pájaros de verano een verbeelding wordt van het begin van tijdperk Escobar.