Een bijna-doodervaring kan een rorschachtest zijn voor hoeveel belang we toekennen aan het toeval. Twee van zulke incidenten zouden iedereen aan het denken zetten over de rol van het lot. Jean-Jacques Martinod richt met kalmte zijn camera op een tropisch regenwoud in Ecuador terwijl de doodsverachtende Isidro Varga (en zijn broer) terugdenken aan hoe een kogel en een gebroken fles hem bijna fataal werden. De toon van Martinods film schommelt tussen zorgeloze nonchalance en melancholische behoedzaamheid: alsof hij wil zeggen dat toeval en het lot onverwachte buren zijn.