Beeldend kunstenaar en regisseur Julian Schnabel bracht eerder het leven van Jean-Michel Basquiat naar het scherm. In At Eternity's Gate portretteert hij de laatste jaren van de getormenteerde Vincent van Gogh, die toen een marginaal bestaan leidde maar inmiddels is bijgezet in het pantheon van grote kunstenaars. Schnabel filmt zoals Van Gogh schilderde: expressionistisch, vanuit het visuele en emotionele perspectief van de schilder. Willem Dafoe, met zijn doorleefde gelaatstrekken de gedroomde vertolker, speelt Vincent intens, kwetsbaar en zoekend.
In het Franse Arles, waar Van Gogh onder meer wereldberoemde werken als Zonnebloemen en Slaapkamer maakte, moesten mensen weinig hebben van de vreemde, armoedige snuiter. De mooiste, verheffende momenten zien we in de gesprekken die de schilder heeft met mensen die wél openstaan voor zijn ideeën en zijn kijk op de werkelijkheid: Van Goghs geliefde broer Theo, een priester (gespeeld door Mads Mikkelsen), en de arts die Vincent aan het eind van zijn leven bijstond (Mathieu Amalric).