The Villainess
De Koreaanse filmmaker Jung Byunggil laat er geen gras over groeien. In de eerste minuten van The Villainess jaagt zijn hoofdpersoon Sookhee als een bezetene tientallen vechtersbazen over de kling. Het is net een videospel: we kijken door haar ogen, zien hoe haar handen het ene na het andere wapen oppakken om het bloedbad voort te zetten.
Sookhee wordt gedwongen zich aan te sluiten bij een geheim team van huurmoordenaars, ondanks haar kersverse moederschap. Uit flashbacks leren we hoe ze getuige was van de moord op haar vader en sindsdien uit is op wraak. Binnen dat verhaal springen vooral de actiescènes eruit, dankzij krankzinnig camerawerk en een slimme montage. Gevechten en achtervolgingen lijken nergens te worden onderbroken. Shots die door open ramen zoeven, meters naar beneden duiken of onder rijdende motoren doorschieten: heerlijk intens.