Nooran is een traditionele medicijnvrouw in een gemeenschap van zangers in Rajasthan. Volgens hun geloof wekt de dodelijke steek van de schorpioen een melodie op in het bloed van het slachtoffer en alleen een contramelodie van de zingende medicijnvrouw die tegen de bloedstroom van de patiënt in gaat, kan de stervende redden. Aadam, een kamelenhandelaar, gespeeld door Irrfan Khan (The Lunchbox), een van de meest veelzijdige Indiase acteurs, wordt hevig verliefd op de beeldschone schorpioenzangeres Nooran, gespeeld door de bekoorlijke Iraanse actrice Golshifteh Farahani (About Elly).
De kenmerkende filmtaal van de regisseur, beslist een van de meest poëtische en inspirerende stemmen in de wereldcinema, behandelt op tedere wijze de sterkste motieven achter het menselijke gedrag: liefde, wraak en vijandschap. Dit fascinerende, gelaagde verhaal confronteert ons met de keuzes die we maken in het leven; of we reageren met gif of met een lied.