The Groove Is Not Trivial
Volgens Alasdair Fraser is muziek de taal van de ziel. Daarom is het volgens hem zo belangrijk dat mensen door het maken van muziek een eigen stem vinden. De Schotse voormalige industrieel-ingenieur Fraser organiseert al jarenlang in diverse landen populaire fiddle camps voor viool- en cellospelers, dansers en zangers, van alle niveaus en leeftijden: van kinderen tot bejaarden. Hij zorgt ervoor dat de muzikanten het zelfvertrouwen herwinnen dat ze vaak zijn kwijtgeraakt in de conventionele, op prestatie gerichte (muziek)wereld. Het dansen hoort erbij, omdat een sterk ritme – de zo verslavende groove – volgens Fraser een wezenlijk, in de klassieke muziek vaak veronachtzaamd element van muziek is.
De film laat zien hoe de verkapte ideoloog Fraser de deelnemers inspireert, motiveert en meeneemt in zijn 'utopische droom'. Voor hem heeft de traditionele Schotse muziek onmiskenbaar een politieke lading: het is een essentieel bestanddeel van een cultuur die lang is onderdrukt.