Sweet Country
Witte Australiërs en Aboriginals onder één dak: even lijkt het te kunnen in het begin van Sweet Country. Sam en zijn vrouw Lizzie wonen en werken anno 1929 bij een vriendelijke boer, maar worden op goed vertrouwen uitgeleend aan een ex-militair die geen greintje eerbied blijkt te hebben voor mensen met een andere huidskleur. Sam moet hem uit noodweer zelfs doodschieten en omdat een wraakkogel waarschijnlijker lijkt dan een eerlijk proces, vlucht hij met Lizzie de Australische outback in.
Dat mag misschien klinken als de opzet van een beklemmende achtervolgingsthriller, maar regisseur en cameraman Warwick Thornton (Samson and Delilah) maakt er iets heel anders van. Een verstilde, fraai geschoten western, waarin personages hun eigen persoonlijke geschiedenis krijgen dankzij geluidloze beeldflarden die kort voor- of achteruit in de tijd springen. Effectief verteld, zodat er intussen veel ruimte overblijft voor bespiegelingen op een maatschappij waarin gerechtigheid het moet afleggen tegen wederzijds wantrouwen.