Such a Morning
De Indiase visuele-multimediakunstenaar Amar Kanwar, bekend om zijn scherp politieke en sociaal betrokken kritische werk, vraagt zich in zijn nieuwste werk af hoe je moet leven in deze tijd. Met een vleugje poëzie en een meditatieve concept biologeert hij de kijker, die zowel zijn ogen als geest moet gebruiken.
In combinatie met het briljante camerawerk van Dilip Varma, de bijzondere Indiase cameraman met wie Kanwar al heeft samengewerkt in zijn documentaires, bouwt hij volmaakt en geleidelijk de sfeer op in deze eigentijdse parabel. Nauwkeurig samengestelde beelden, een nauwgezet gekozen kleurenspectrum en een zeer traag ritme zonder commentaarstem, maar wel met tussenteksten, creëren een drama met een mengeling van verlichting en innerlijke visie, en beschouwingen over vrijheid, angst en politiek. Een ander belangrijk en herkenbaar artistiek element van de visuele kunstenaar uit New Delhi is zijn actieve gebruik van complexe audiotexturen met minimalistische muziek, geluiden uit het echte leven en traditionele Indiase zangkunst.