Silent Room
IFFR en Art Rotterdam presenteren de Silent Room van Simon Heijdens. Een 12 meter lang matzwart gebouw biedt een verdiepende ervaring van stilte en rust. Een echovrije, geluiddichte ruimte waarin bezoekers kort op en neer lopen en absolute stilte ervaren. Silent Room, oorspronkelijk een opdracht van SXSW in Austin, wil fungeren als "een zwart gat in zijn omgeving" waarin de bezoeker alleen, zonder enige visuele of hoorbare manifestatie behalve zichzelf, een zeldzaam moment van de-mediatie ervaart.
Functioneel gezien is het werk een echovrije kamer die is gebouwd met hulp van het Acoustics Department van de universiteit van Texas en speciaal is ontworpen om elk geluid in en buiten de ruimte te absorberen. Daarnaast wordt iemand die alleen in de ruimte is teruggebracht tot zwart-wit doordat de smalbandverlichting alle kleuren verwijdert en een volledig monochromatische ruimte creëert. "De ruimte is net zo interessant als de persoon die zich erin bevindt."