Het zwarte, Amerikaanse fotomodel Mona, wars van de Amerikaanse slavernijgeschiedenis, heeft een fotoshoot bij een Ghanees slavenfort. Een mystieke drummer, die de geesten van de tot slaaf gemaakte voorouders oproept om naar huis te komen, brengt ook haar in trance. Zij transformeert in Shola, een tot slaaf gemaakte vrouw op een plantage in het zuiden van de Verenigde Staten. Daar beleeft ze de gruwelijkheden, en de vele morele en psychologische trauma’s die de mannen, vrouwen en kinderen moeten verduren. Zoals in het woord sankofa besloten ligt, gesymboliseerd door een vogel die achterom kijkt, keert ze wijzer terug naar het heden door de kennis van het verleden.
Met deze baanbrekende film rekent Gerima af met de nostalgische romantisering van de slavernij zoals verbeeld in Amerikaanse cultuuruitingen en met name in de cinema. Sankofa is een invloedrijk werk in de Afrikaanse Diaspora-cinema en consolideerde tevens Gerima’s principiële positie als onafhankelijk filmmaker.