Nazidanie
Weinig WK-finales verliepen zo dramatisch als die van 2006. Italië speelde tegen het Franse nationale elftal onder aanvoering van sterspeler Zinédine Zidane. De wedstrijd ging gelijk op, beide teams scoorden. In de verlenging gebeurde iets waar voetbalfans jaren later nog niet over zijn uitgepraat: schijnbaar uit het niets nam Zidane een aanloop en gaf tegenstander Marco Materazzi een kopstoot. Hij kreeg rood en Frankrijk verloor in de hierop volgende strafschoppenreeks.
Filmmakers Boris Joechananov en Alexander Sjein zien er meer in dan een heftig verhaal uit de sportarena. Aan de hand van found footage reconstrueren ze de levens van de hoofdrolspelers in dit koningsdrama, van Zidane maar ook van Materazzi. De analyse van interviewuitspraken en voetbalcarrières wordt verbonden met ander algemeen nieuws, bijvoorbeeld over het neerstorten van een vliegtuig en het overstromen van New Orleans. Zidane blijkt het middelpunt van een toneelstuk dat door een goddelijke kracht is geregisseerd. Een ironisch stichtelijke boodschap voor de mensheid ontbreekt niet.