My Friend the Polish Girl
Een jonge Amerikaanse filmmaker cast een Poolse vrouw als hoofdpersoon voor haar documentaire over het leven van migranten in Londen na het Brexit-referendum. Haar enige regieaanwijzing aan Alicja luidt: "Doe alsof ik er niet ben."
Dat betekent niet dat documentairemaker Katie niet ingrijpt in haar leven – integendeel. Met confronterende vragen probeert ze intimiteit te forceren en drijft zo een wig tussen Alicja en haar vriend. Alicja, die een schamel inkomen verdient als servicemedewerker in een bioscoop en als actrice aan de bak probeert te komen, gaat intussen volledig in de film op; de camera oefent een magische aantrekkingskracht op haar uit. De documentaire wordt al snel het verslag van een bedenkelijk spel waarin de twee vrouwen elkaar uitdagen.
In een krachtige en frisse beeldtaal die cinéma vérité combineert met tekenanimatie en stijlelementen van vlogs, levert dit overtuigende speelfilmdebuut een reflectie op de roofzuchtige relatie tussen filmmaker, subject en toeschouwer.