Marlina the Murderer in Four Acts
Het platteland van het Indonesische eiland Sumba is een onbarmhartige plaats, vooral voor vrouwen. Marlina ondervindt dat aan den lijve wanneer een roversbende haar huis binnendringt om haar deugd en haar vee op te eisen. Na aanvankelijk overrompeld te zijn, besluit ze zich niet zonder slag of stoot over te geven.
Het kale land vormt een perfect decor voor deze wraakwestern, met Marlina in een laconieke en vastberaden hoofdrol. De mensen die ze tegenkomt op haar weg naar gerechtigheid accepteren haar missie met vanzelfsprekendheid, evenals het feit dat ze rondloopt met het hoofd van een van haar belagers.
Het verhaal, vol droge humor en met een sfeervolle soundtrack, ontrolt zich in strak gekadreerde shots van het fotogenieke landschap en het mystieke interieur van Marlina's houten huisje. Het originele idee van de film, onderdeel van Cannes' Quinzaine des Réalisateurs, was van IFFR-veteraan Garin Nugroho, die vond dat een vrouw het verhaal moest vertellen.