Politieke thriller over Patrice Lumumba, de eerste premier na de onafhankelijkheid van Congo. Dit epos verhaalt over zijn leven, van zijn eenvoudige afkomst, zijn opkomst als politicus tot zijn gewelddadige dood in 1961. Lumumba was geliefd onder de bevolking, maar had machtige vijanden in België en de Verenigde Staten. Raoul Peck (I Am Not Your Negro) schetst een portret van een man die zijn idealen in stand probeert te houden en dit met zijn leven moet bekopen, verteld vanuit een persoonlijk perspectief, maar gebaseerd op feiten. Lumumba’s nalatenschap leeft nog steeds onder veel Afrikanen.