De drieëntwintigjarige student Jeanne staat midden in de nacht huilend op straat met een koffertje in de hand. Radeloos na het beëindigen van haar relatie trekt ze in bij haar vader Gilles. Ze komt er dan pas achter dat Gilles, een filosofiedocent van middelbare leeftijd, in een bloeiende relatie zit met Ariane, een van zijn studenten en even oud als Jeanne. Ineens heeft Gilles twee jongeren in huis, voor wie hij voor de een vader wil zijn en voor de ander geliefde.
Het klinkt als het recept voor een romantische komedie, maar in de handen van de Franse filmmaker Philippe Garrel wordt het serieuze kost. Na La jalousie en L'ombre des femmes sluit hij met L'amant d'un jour een trilogie af van anekdotische zwart-witfilms over de wederwaardigheden van de liefde. Garrel heeft niet alleen voor het scenario geput uit zijn eigen familie en werkomgeving; dochter Esther Garrel speelt Jeanne, terwijl de rol van Ariana vertolkt wordt door een van Garrels theaterstudenten.