Kirmes
Wolfgang Staudte was een beroemde criticus van de naoorlogse zelfgenoegzaamheid. Dit pakkende oorlogsverhaal zit vol met bijtend commentaar op zijn landgenoten; hij schetst een beeld van collectief falen in nazi-Duitsland en collectieve ontkenning in de Bondsrepubliek, zoals het land werd genoemd.
Het begint als bij de opbouw van een kermis een lijk wordt ontdekt. Iedereen in het plaatsje in de Eifel weet wie de jonge man was en waarom hij is gestorven. Vijftien jaar eerder, aan het eind van WO II, deserteert een Wehrmachtsoldaat (Gotz George) als hij wordt gedwongen burgers af te slachten. Hij probeert zich te verschuilen in zijn geboortedorp, maar zijn familie durft hem niet te helpen, omdat de nazi’s iedereen doden die deserteurs beschermt. Uiteindelijk vindt hij een schuilplaats bij een priester en een jonge Française (Juliette Mayniel) die in een café werkt. Als het stadje wordt geëvacueerd, lijkt de oorlog bijna voorbij te zijn.