Good Luck
Samen met Servische mijnwerkers dalen we honderden meters af, diep de aarde in. We horen het gepruttel van dieselmotoren, het boren in steen, explosies in de verte. In deze kopermijn is het altijd nacht. De halfvergeten mannen vinden hun evenbeeld aan de andere kant van de oceaan, in de tropische hitte van de illegale Surinaamse goudmijn Kiíki Nëígi. Hier brullen de waterpompen onder de verzengende zon, modder stroomt door de vingers van een man in de eindeloze zoektocht naar goud.
Ben Russell bracht maanden door in deze mijnen, om beter te begrijpen hoe mensen volharden. Hij filmde tussen licht en donker, kou en hitte, Noord en Zuid, en verbindt zo twee verschillende groepen arbeiders die meer gemeen hebben dan ze van elkaar weten. Good Luck is een aandachtige, aardse film over lichamen, steen en zweet, over geluk hebben en keuzevrijheid, en het gemeenschapsgevoel dat noodgedwongen ontstaat onder barre omstandigheden. Hier ligt de basis van ons kapitaal, en Russell geeft daar een menselijk gezicht aan.