Father to Son
Verhalen uit het verleden verstoppen zich in de toekomst. Of misschien ligt de toekomst juist besloten in het verleden. De Taiwanese regisseur Hsiao Ya-chuan schetst een cirkel van evolutie en ontwikkeling, met Van Pao-te als centraal personage.
Op zijn zestigste krijgt Van te horen dat hij ernstig ziek is. In plaats van naar Taipei te reizen om zich te laten behandelen, leidt de ziekte hem naar Japan. Samen met zijn zoon gaat hij op zoek naar de vader die hem vijftig jaar geleden verliet. Tegelijkertijd reist een jongeman met een raadselachtige connectie met Vans verleden juist vanuit Hongkong naar Taiwan.
Filmmaker Hsiao begon zijn carrière als regie-assistent voor Hou Hsiao-hsien, die op zijn beurt uitvoerend producent was voor alle drie de films van Hsiao tot nu toe. Ook in de kalmte en de weldoordachte stijl van Father to Son is Hou's invloed weer voelbaar. Net als zijn leermeester verweeft Hsiao subtiel elementen van de Taiwanese geschiedenis door zijn familieverhaal.