Het waargebeurde verhaal van Ellen Pakkies, een zwarte Zuid-Afrikaanse vrouw die haar volwassen zoon Abie vermoordde in Cape Flats, een wijk in Kaapstad met veel armoede en criminaliteit. De film begint bij de moord en vertelt, parallel aan de ontwikkelingen erna, hoe de moeder tot haar daad kwam. Als tiener ontspoorde Abie nadat hij erachterkwam dat hij het resultaat was van een verkrachting. In zijn frustratie grijpt hij naar het gemakkelijk verkrijgbare crystal meth.
De film laat de fysieke en psychologische gevolgen zien van de verslaving, en hoe Abies ouders steeds meer hun grenzen verleggen bij hun liefdevolle pogingen hun zoon te helpen – totdat er uiteindelijk nog maar één uitweg mogelijk lijkt. Ellen toont ook een realiteit voor grote groepen armen in Zuid-Afrika.
Regisseur Daryne Joshua maakte de film na een ontmoeting met Pakkies zelf, die voor haar daad werd gestraft, maar op een onconventionele en spraakmakende manier.