Der Schurke Robert Otto
Een rigoureus portret van een bijzondere schrijver, de geheimzinnige Robert Walser. Productief, geliefd, gek geworden, vergeten, herontdekt lang na zijn dood. De Zwitser overleed in 1956 op Eerste Kerstdag tijdens een wandeling in de sneeuw. Hij woonde al sinds 1933 in een psychiatrische instelling en schreef niet meer. Maar in zijn zakken en in schoenendozen op zijn kamer werden talloze aantekeningen gevonden.
Deze bedachtzame film heeft een duidelijke structuur – we reizen langs de adressen in Bern, meer dan veertig waren het er, waar Walser tijdens zijn hoogtijdagen woonde (1920-1933). Fragmenten uit zijn laatste teksten openbaren wat er achter al die voordeuren bedacht is. Langzaam ontvouwt dit onrustige leven zich, van huis naar huis. Een zwervend bestaan voor een rusteloze geest die in zijn fijnzinnige, vederlichte literatuur wél thuis kon zijn. Florian Haag studeerde af aan de Karlsruhe University of Arts and Design met dit opmerkelijk volwassen werk.