Tijdens een researchtrip in Congo stuitte Zwitsers theater- en filmmaker Milo Rau op een weerzinwekkend tafereel: in het mijndorp Matarule lagen de lijken van meer dan dertig vrouwen en kinderen. De afgelopen twee decennia zijn er zes miljoen mensen op een soortgelijke manier in de Congo afgeslacht. In dit theatrale filmproject probeert Rau de mechanismes te onthullen die deze genocide mogelijk hebben gemaakt. Zijn hypothese: het mijnen naar waardevolle stoffen in de Congo heeft geleid tot exploitatie, burgeroorlogen en moordpartijen. Alleen de grote, internationale bedrijven die de lokale mijnwerkersgemeenschappen hebben overgenomen, profiteren hiervan.
Omdat de overheid het naliet, richtte Rau zijn eigen Congo Tribunaal op. Leden van de jury zijn politici, mijnwerkers, lobbyisten en ervaringsdeskundigen uit de regio. Aan het hoofd staat de medeoprichter van het International Gerechtshof in Den Haag. Samen onderzoeken zij de oorzaken van de genocide in de Congo. Het tribunaal is niet officieel erkend, maar vormt wel een perfecte weerspiegeling van een globale, humanitaire crisis.