Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary
Dancehall is een dansstijl die vaak als seksistisch wordt betiteld, omdat vrouwen geobjectiveerd zouden worden. De documentaire Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary laat overtuigend zien dat dit een misverstand is. Een van de geïnterviewden vergelijkt het extravagante dancehall treffend met punkrock: deze vrouwen doen wat ze willen, voelen zich vrij als ze dansen en drukken via dans uit wie zij zijn.
Deze dynamische documentaire volgt een aantal vrouwen – afkomstig uit Japan, Italië, Amerika, Polen, Spanje en natuurlijk Jamaica – in hun voorbereiding op de International Dancehall Queen-competitie in Jamaica, de bakermat van dancehall. Voor deze vrouwen is dancehall ook een manier om aan hun achtergrond en pijn te ontsnappen, om voor even in een andere wereld te zijn. Ze hebben allemaal een bijnaam, en voor sommigen is dat ook een bevrijdend alter ego. Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary laat de energieke subcultuur vol 'female empowerment' in volle glorie zien.
Onderdeel van Scopitone Café, een eclectische mix van documentaires over muziek en muzikale beleving. Met dancehall-performances van Rascals, La Sisters Crew en Junction Crew. De bar is open! Gratis toegang.