A mosca cieca
Debuutfilm van een van de moeilijkst te plaatsen Italiaanse regisseurs: Romano Scavolini, onder meer bekend van Nightmare uit 1981, dat de inspiratie vormde voor de fameuze horrorsaga van Wes Craven. A mosca cieca ('blinde vlieg', naar de naam van het spelletje 'blindemannetje') volgt het gedrag van een jongeman, gespeeld door de pas later beroemd geworden acteur Carlo Cecchi, die een pistool vindt en een doelwit zoekt.
De film is op een off-screen Beckett-quote na zwijgend, maar in 1966 was er ondanks steun van een aantal vooraanstaande figuren uit de Italiaanse culturele scene, geen plaats voor A mosca cieca: daarvoor was de film te radicaal, te amoreel, te vrij en geïmproviseerd. Scavolini ontving een verbod van de Italiaanse censuur wegens 'pornografie' (een glimp van de borsten van Laura Troschel) en de officiële versie lag vijftig jaar in de kluis. Na de herontdekking en restauratie door het Italiaanse nationale filmarchief (CSC - Cineteca Nazionale), kan deze unieke film eindelijk zijn rechtmatige plaats in de filmgeschiedenis opeisen.