De titel verwijst naar de driekwartsmaat, die veel voorkomt in klassieke muziek. Maar het is ook een beschrijving van het geportretteerde gezin waarvan een van de vier leden mist. Dochter Mila is een veelbelovend pianist die zich opmaakt voor audities om in Duitsland verder te studeren. Ze wordt daarbij constant afgeleid door haar broertje Niki, die graag de clown uithangt. Vader Todor is een verstrooide natuurkundeleraar die zijn aandacht vooral richt op zijn veelbelovende protegé en minder op zijn kinderen. De moeder is afwezig, maar dat wordt enkel impliciet erkend. Evenals het feit dat dit hun laatste gezamenlijke zomer is als gezin.
De melancholie hangt voelbaar in de lucht – hierna zijn dingen nooit meer hetzelfde – maar toch is de sfeer licht. De inzet van niet-professionele acteurs en een kleine camera die hen dicht op de huid zit, maakt 3/4 tot een naturel drama over iets alledaags dat nooit gewoon is.