White Sun
Tien jaar burgeroorlog werd in 2006 in Nepal afgesloten. De zegevierende maoïstische rebellen stelden een nieuwe grondwet op waarin gelijkheid van alle burgers vooropstaat. Maar argwaan en wrok slijten langzaam. En oude tradities, plus het kastensysteem en de vrouwenonderdrukking die daarbij horen, laten zich niet zomaar vervangen. Dat merkt voormalig strijder Chandra als hij na de dood van zijn vader terugkeert naar zijn dorp. Onderweg met het lijk naar de crematieplaats raakt hij slaags met zijn broer Suraj, waardoor de lijkbaar halverwege de berg strandt. Chandra zoekt hulp bij de politie, voormalige strijdmakkers en andere dorpelingen, maar vangt telkens bot.
Dit verhaal had makkelijk kunnen uitmonden in moralistisch melodrama, maar regisseur Deepak Rauniyar weet alles perfect in balans te houden. Het collectieve oorlogstrauma openbaart zich in persoonlijke wrijving, nationale politiek sijpelt door in het dorpsleven. Met de sublieme Dayanhanc Rai als Chandra, die half gelaten, half gefrustreerd de klappen opvangt.