Showfish
Vaak wordt gezegd dat de film twee bakermatten kent: het wetenschappelijk laboratorium en de kermis. Vanagt doet momenteel onderzoek naar de ontdekkingen in de 17e eeuw op het gebied van optica, met name door Antoni van Leeuwenhoek, die beschouwd wordt als de uitvinder van de microscoop. Door een piepklein glazen lensje zag Van Leeuwenhoek als eerste bewegende 'diertgens' in een regendruppel. De schoonheid van deze vroege microscoop zit hem erin dat hij, net als bij het duimboekje en andere voorlopers van de film, zo klein is. Je zou kunnen zeggen dat Van Leeuwenhoek ‘miniwetenschap’ beoefende.