Sami Blood
De leergierige tiener Elle-Marja, dochter van een rendierherdersfamilie in Lapland, droomt ervan te ontsnappen aan haar nomadenbestaan en te gaan studeren in Uppsala. Maar in het Zweden van de jaren dertig is discriminatie tegen haar volk, de Sami, alomtegenwoordig. "Studies hebben aangetoond dat jouw volk niet kan overleven in de stad", wordt haar medegedeeld op de draconische kostschool waar ze samen met haar zusje is ondergebracht. "Jullie moeten hier blijven, anders sterven jullie uit."
Regisseur Amanda Kernell schetst met haar bekroonde speelfilmdebuut Sami Blood een intiem en intelligent portret van een meisje dat vastberaden is haar dromen na te jagen, tegen de klippen op. Ze wordt beschimpt, mishandeld en onderworpen aan afgrijselijke medische onderzoeken, maar waar haar leeftijdsgenoten zich juist vastklampen aan hun gebruiken en tradities, kiest Elle-Marja voor het pad dat haar almaar verder van haar familie en haar afkomst doet afdrijven: totale assimilatie.