Deze meditatieve, meeslepende film is een hommage aan de verbluffende werken en wapenfeiten van naturalist, uitvinder en baanbrekend filmmaker F. Percy Smith. Smith was begin twintigste eeuw druk bezig met de ontwikkeling van verschillende cinematografische en micro-fotografische technieken om de geheimen van de natuur vast te leggen. Hij bekleedde een aantal publieke functies, zoals in de Royal Navy en bij British Instructional Films, en was productief en gedreven – hij regisseerde vaak meerdere films tegelijk – kennelijk op een missie om verborgen terreinen van de natuur te verkennen en vast te leggen.
Minute Bodies is een interpretatieve montage die origineel materiaal van Smith combineert met nieuwe hedendaagse muziek van Tindersticks om een hypnotische, vreemde doch bekende droomsfeer te scheppen die ons de verwondering doet voelen die Smith gevoeld moet hebben toen hij door zijn lenzen tuurde en die microwerelden voor het eerst zag. (Stuart A. Staples)