Mimosas
Het op IFFR vertoonde The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers (2016, Ben Rivers) gaf - onder meer - een kijkje op de set van Oliver Laxe’s tweede speelfilm: Mimosas. Laxe trotseerde met cast en crew de ontberingen van het ruige Atlasgebergte in Marokko om op 35mm een spirituele western te draaien. Die verhaalt over een karavaan op weg naar de eeuwenoude stad Sijilmasa, waar een stervende sjeik begraven wil worden. Maar de dood wacht niet, en bang voor de onbegaanbare bergpassen laten zijn begeleiders hem achter. Alleen de twee schurken Ahmed en Said voelen zich geroepen de laatste wens van de sjeik te vervullen.