Le serpent aux mille coupures
Omar is niet een naam die je traditioneel zou verbinden met Franse wijn. Althans, dat is wat de meeste andere plaatselijke wijnboeren vinden; dus hebben ze alles geprobeerd om van hem af te komen. In dit decor van ordinaire vreemdelingenhaat komt bij toeval een stelletje Zuid-Amerikaanse drugsuilkuikens terecht, die prompt omgelegd worden. De huurmoordenaar, fysiek in slechte doen, zoekt een schuiladres. Zoals de wijngaard van Omar.
Éric Valette heeft enkele van de knapste en moedigste Franse misdaadfilms van de laatste jaren gemaakt: de bijdehante politieke thriller Un affaire d'état kan elders in dit programma gevonden worden, terwijl de seriemoordenaarfilm La proie (2011) bekeken moet worden door elke oprechte cinefiel. Terug naar Le serpent aux milles coupures. Die is vintage Valette, een perfecte mix van sociaal-politieke omzichtigheid en ingewijd genrevakmanschap, die bewijst dat vermaak en verheldering nog altijd kunnen samengaan.