Lady Macbeth
Het indrukwekkende speelfilmdebuut van theater- en operaregisseur William Oldroyd is een adaptatie van Nikolaj Leskovs roman Lady Macbeth uit het district Mtsensk (1865), in 1934 door Sjostakovitsj bewerkt tot opera. Scenarist en toneelschrijver Alice Birch situeert het verhaal in het Northumberland van 1865. Hoofdpersoon Katherine (veelbelovende rol van Florence Pugh) wordt door haar vader verkocht aan een sadistische, rijke mijntycoon die haar op het oog heeft als echtgenote voor zijn even onvriendelijke als autoritaire zoon. Katherine wordt stelselmatig vernederd en moet verplicht binnenshuis blijven. Heel af en toe ontsnapt ze naar de hei, waar ze zich vrij voelt. Als haar echtgenoot afwezig is, begint ze een gepassioneerde affaire met de knecht Sebastian.
Het verhaal speelt zich grotendeels binnenshuis af, waarbij strakke beeldcomposities de onderdrukkende, puriteinse sfeer bekrachtigen. De natuur- en seksscènes worden daarentegen gevangen met een lossere cameravoering.