L' ordre et la morale
De meeste mensen zouden het moeilijk vinden om Nieuw-Caledonië aan te wijzen op de kaart, laat staan om te zeggen wie er regeert. Je moet aan de andere kant van de globe zoeken, want de archipel ligt in het zuidwesten van de Stille Oceaan, relatief dicht bij de Australische kust. Dit maakt Nieuw-Caledonië, op 16.000 kilometer van Frankrijk, zijn verst afgelegen kolonie.
Toen de FLNKS (Front de Libération Nationale Kanak et Socialiste), een gewapende Melanesische socialistische afscheidingsbeweging die vooral uit Kanaken bestond (de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Caledonië), op 22 april 1988 zo'n dertig mensen gijzelde , sloeg de verafgelegen hoofdstad terug – met extreme vooringenomenheid. Opération Victor, een gezamenlijke operatie met SWAT-teams van vier verschillende afdelingen van het Franse leger en de politie, liep uit op een bloedbad. Acteur/regisseur Mathieu Kassovitz gebruikt deze kwalijke episode in de Franse buitenlandse politiek om vernietigende kritiek te uiten op de manier waarop zijn land omgaat met de restanten van het vroegere koloniale rijk.