Filmische verbinding van twee Afrikaanse gemeenschappen in diaspora: één in Hudson, New York en één in het Maroon-dorp Accompong in Jamaica. Symbool van deze verwantschap is de Kindah-boom, waaronder het slavernijverzet in 1739 beklonken werd. Slavenleider Cudjoe (aka Cojo, Kodjo) verenigde verschillende Afrikaanse stammen tot een eenheid: de maroons, tot slaaf gemaakte Afrikanen die zichzelf bevrijdden.