How I Fell in Love with Eva Ras
De zeventigjarige Sena woont in de smalle projectiecabine van een oude bioscoop in Sarajevo. In een aanpalend keukentje zet ze koffie. Met veel zorg poetst ze elke dag de antieke filmprojectoren, twee grote bakbeesten. Af en toe krijgt ze bezoek, van de jonge en charmante Sasha en de wat oudere Ilija.De zwart-witfilms die in het theater vertoond worden, het geluid echoot door alle ruimtes, vertellen verhalen die bij Sena veel herinneringen losmaken. De filmclips die regisseur André Gil Mata door zijn observerende portret van Sena strooit, weerspiegelen haar eigen leven in Joegoslavië. Van het optimisme van de eerste jaren in Tito’s communistische heilstaat tot het uiteenvallen van de socialistische federale republiek, en de gewelddadige en bittere nasleep. In veel van de vertoonde clips duikt de Servische actrice Eva Ras op, ster van vele (Oost-)Europese producties – zoals enkele vroege films van Dušan Makavejev.