Heart Above the Castle
Een hart van neonlicht op de Praagse Burcht verlichtte de stad de laatste drie maanden van de presidentiële termijn van Václav Havel – het eerbetoon van een kunstenaar aan Havels bijzondere daden. Diens laatste belangrijke taak was het gastheerschap van de NAVO-top in 2002 en Němec kreeg exclusieve toegang om te filmen. Hij wilde een “bijzondere, poëtische film” maken, maar het kostte Němec jaren om te verwerken wat hij gezien had – George W. Bush, druk bezig een alliantie te smeden om Irak binnen te vallen.
Misschien is het dus uit wraak dat de regisseur zijn camera heel democratisch richt op iedereen die bij de top betrokken is en evenveel tijd inruimt voor keuken- en bedienend personeel, musici, bewakers en demonstranten tegen de NAVO als voor staatshoofden en hun gevolg. Toch staat Havel centraal: als president en als de verteller die commentaar levert, enkele jaren nadat hij was afgetreden. Wat een traktatie. Wordt vertoond in combinatie met The Ferrari Dino Girl.