HAMSTERs
Trauma’s en posttraumatische stress zijn algemene begrippen tegenwoordig. Regisseur Martine Doyen geeft daar een fraaie draai aan met een historische, maar toch moderne film. In Brussel worden getuigen van de terroristische aanslag in het Joods Museum in 2014 getroffen door massahysterie en ze beginnen als bezetenen op straat te dansen. HAMSTERs is ook geïnspireerd op de ‘dansmanie’ in Brussel in 1564. Doyens film incorporeert spontaan chaos en geschoktheid en vervangt geesteloze wanorde door een eigen prettig gestoorde, therapeutische wanorde. De ‘dansers’ ontwrichten de openbare ruimte misschien nog wel op verontrustendere wijze dan de terroristen.
HAMSTERs is ongepolijst, goedkoop gemaakt en geïmproviseerd, ruig als een punksong, maar het is ook een documentaire over de oude Brusselse arbeiderswijk de Marollen, gemaakt met amateuracteurs en een paar excentrieke inwoners. De titel suggereert een kil experiment met proefkonijnen, maar de film is oprecht en menselijk verankerd in zijn omgeving.