EXPRMNTL PAPERS
Tussen 1967 en 1974 dienden velen van hen een verzoek in voor gratis onbelichte film. Afhankelijk van het verzoek stelde Jacques Ledoux ze Agfafilm ter beschikking, op voorwaarde dat hun nieuwe werk in première zou gaan op de eerstvolgende festivaleditie. Sommige filmmakers tastten de grenzen van het festival af door ‘films zonder film' in te dienen (Eric Andersen, Tony Conrad) of door de manifestatie te saboteren als ideologisch protest tegen de Vietnamoorlog (Harun Farocki, Holger Meins). Om nog maar te zwijgen van beruchte titels die nooit door de selectie heen zijn gekomen, zoals Marcel Broodthaers’ Le corbeau et le renard. De grafische vormgeving van EXPRMNTL, ontworpen door mensen als Corneille, Hannoset en Alechinsky, verdient ook speciale aandacht. Gepresenteerd in samenwerking met het Brusselse CINEMATEK.