Drifting Towards the Crescent
"Ja, we zijn een rivierstad." De bewoners van de Mississippi-oevers tussen Keokuk en Mark Twains geboorteplaats Hannibal gaan er prat op dat het leven hier met een voorliefde voor jagen, vissen, drinken en motorrijden wat ruiger is, maar wel op een gemoedelijke manier. De eigenaresse van een nachtclub die nadrukkelijk geen stripclub is weet hoe je mannen in het gareel houdt. Dit is een streek waar men nog om elkaar geeft.
Zo vlecht deze documentaire persoonlijke verhalen en verwijzingen naar geschiedenis en karakter van de regio – in 1993 nog getroffen door een grote overstroming – door het rivierlandschap met zijn bossen en bruggen, treinen, vrachtschepen en fabrieken. Een verlegen paaldanseres en haar vriend verwachten hun eerste kind, de armbandjes van een motorrijder herinneren aan een tragisch ongeluk, anderen halen anekdotes op of vertellen over problemen met leegstand en weinig werk. Een portret van een Amerika dat doorgaans buiten beeld blijft.