Composition trouvée
In het gebouw aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam waar het voormalige CBK (Centrum Beeldende Kunst) was gehuisvest, zat oorspronkelijk een garage. In de nieuwe functie als kunstencentrum werd omstreeks 1982 als eerste project Guillaume Bijls installatie Autorijschool Z (1979-1989) getoond. Bijl simuleert in zijn werk systematisch fragmenten uit onze alledaagse, triviale leefwereld, op een schaal van 1 op 1, en met inzet van levensechte materialen. Behalve dergelijke immersieve installaties genereert Bijl ook werk in twee bescheidener categorieën: de Sorry (kleine configuraties van objecten) en de Composition trouvée, waarbij grotere fragmenten uit interieurs of uit pseudopublieke decors gelicht worden. Hij beschouwt ze als eigentijdse, archeologische stillevens. Met dank aan Guillaume Bijl.