Cairo Jazzman
“Jazz is meer dan een muziekgenre”, zegt Amr Salah. “Het gaat over vrijheid.” Salah, zelf jazzpianist, is een enthousiast promotor van de muziek. Hij organiseert elk jaar het Cairo Jazz Festival, maar zegt van zichzelf dat hij geen festivaldirecteur is: hij is in de eerste plaats muzikant en liefhebber.
In deze documentaire vertellen mensen uit Salahs directe omgeving over diens bevlogenheid, zoals collega-muzikanten en zijn trotse ouders. Opvallend is dat jazz in Egypte een jong publiek trekt en daarmee de kloof markeert met de oudere generatie die in het land aan de macht is. De autoriteiten steunen Salahs jazzfestival dan ook nauwelijks. De film volgt hem in de aanloop naar het festival, waarbij diverse kleine en grotere problemen opdoemen. “Egypte is een land van verrassingen”, constateert hij als een van de festivallocaties ineens – een paar dagen voor het evenement – niet meer beschikbaar is. Gelukkig weet hij als jazzmuzikant alles van improviseren.