By the Time It Gets Dark
Een filmmaker werkt aan een film over een vrouw die betrokken was bij het studentenprotest aan de Thammasat-universiteit in Bangkok van 1976. Dat protest werd bloedig neergeslagen: tientallen demonstranten werden gedood. In een prachtig huis op het Thaise platteland leren de twee vrouwen elkaar kennen. Wat begint als een film-in-een-film, waarbij beelden van het Thaise verleden en het heden elkaar afwisselen, waaiert al gauw uit tot iets complexers: een film-over-film waarin de associatieve, poëtische kracht van het medium wordt onderzocht en gebruikt. Dat is geen verrassing voor wie ooit Mundane History zag, het speelfilmdebuut van Anocha Suwichakornpong, waarmee ze in 2010 in Rotterdam een Tiger Award won. De regisseur houdt van omwegen en stapt ook rustig een zijpad in om nooit meer terug te keren. Haar tweede, dromerige speelfilm verbindt het aardse (schimmels, commercials) met het spirituele (zoals telekinetische krachten) en volgt verschillende personages met wisselende identiteiten.