Azadaar
In Azadaar duikt Ayamus in de religie die in het politieke en maatschappelijke debat het meest gepolariseerd is (islam) en daarbinnen richt hij zich op een van de meest ondoorgrondelijke stromingen (shi’iten). De kunstenaar toont religieuze rituelen die voor buitenstaanders vaak onbegrepen blijven, namelijk de zelfkastijdingen. Hij schuwt hierbij alle stereotypes die bestaan rondom dergelijke rituelen om te laten zien hoe pijn en lijden betekenisvol worden in de zoektocht naar het overstijgen van het ego.
Hoewel in dit project mensen zijn gefilmd die in een kenmerkend ritueel een specifieke dag gedenken (Ashura), zijn de thema’s die worden verbeeld universeel herkenbaar. Ayamus wil komen tot een essentie van schoonheid en nuance die volkomen afwezig is in de verbeelding van Ashura in de media, politiek en maatschappij. De herdenkingen van Ashura zijn een multi-zintuiglijke gebeurtenis waar zang, lichaam, de beleving van de ruimte, licht, geur en tast in elkaars dynamiek tot een climax samenkomen. De deelnemers ervaren een onvoorwaardelijk gevoel van heelheid en authenticiteit. De installatie is onderdeel van een fotografie- en boekproject in samenwerking met Nieuw Dakota, Amsterdam.