Alipato: The Very Brief Life of an Ember
In 2025 maakt een bende kinderen – ruwweg van vijf tot vijftien jaar – de sloppenwijken van Manilla onveilig. Ze dragen bijnamen als Porkchop, Bull Dog, Snowman, McAbnormal en J. Blo. Deze beruchte, rovende en moordende Kotka-bende besluit op een dag een grote bank te beroven. Het gaat mis en de leider (The Boss, "favoriete kleur: bloed") belandt in de gevangenis. Als hij in 2053 vrijkomt, is de grote vraag waar de buit is gebleven. Waarna deze onconventionele misdaadfilm een al even onconventionele whodunnit wordt: wie is toch de seriemoordenaar die systematisch alle bendeleden ombrengt?
Regisseur Khavn vertelt het verhaal in zijn kenmerkende wervelende stijl, met beeldvertragingen en -versnellingen, veelvuldig gebruik van een groothoeklens, (stop-motion-)animatie en een eigenzinnige mengeling van humor en grotesk geweld. Intussen roept hij een verontrustend beeld op van ‘Mondomanila’, waar de kinderen tussen de vuilnisbelten opgroeien zonder moreel besef en een rokende peuter met een pistool in de hand geen ongewoon beeld is.