"Ben je geworden wie je wilde zijn?", vraagt zijn zoontje aan Ryota (Abe Hiroshi), ooit een prijswinnend schrijver die het geld voor de alimentatie nu verdient als slonzige privé-detective en direct weer verspeelt met gokken. Zijn onbetrouwbaarheid en gebrek aan eigenwaarde belasten de relaties met zijn zoon, ex-vrouw en moeder (de geestige Kiki Kirin, die als mede-Kore-eda-veteraan ook al Abe's moeder speelde in Still Walking, 2008), bij wie ze tijdens een storm gezamenlijk vast komen te zitten. Ondertussen worstelt Ryota ook nog met de recente dood van zijn vader.
Regisseur Kore-eda Hirokazu staat bekend om zijn zachtaardige, begripvolle portretten van gezinnen met kinderen (Nobody Knows, 2004; Like Father, Like Son, 2013). Bitterzoete verhalen met een sterk gevoel van alledaagsheid, die grote emotionele thema’s combineren met een milde, bij vlagen humorvolle blik op menselijke tekortkomingen. After the Storm filmde hij deels in het goedkope woningcomplex waar hij zelf opgroeide.