A Magical Substance Flows into Me
Een ode aan muziek die het onderscheid tussen ‘Arabieren’ en ‘Joden’, staatsgrenzen en politieke verschillen tenietdoet. Jumana Manna reist door Israël en Palestina met opnamen van de Duits-Joodse etnomusicoloog Robert Lachmann, die in de jaren dertig het radioprogramma Oriental Music presenteerde voor de Palestine Broadcasting Service. Als we in zijn voetsporen treden, hoe klinken die liedjes dan als ze nu worden uitgevoerd door Marokkaanse, Koerdische of Jemenitische Joden, of door Samaritanen, mensen uit Palestijnse steden en dorpen, bedoeïenen en Koptische christenen?
Het reconstrueren van een veelzijdige muziekgeschiedenis van het historische Palestina en Manna’s eigen plek in dit geheel, vindt plaats in woonkamers, keukens, op veranda’s en in werkplaatsen tijdens het koken en het koffiezetten. Het conflict is dreigend aanwezig op de achtergrond, maar Manna doorbreekt soepel linguïstische, politieke, historische en territoriale scheidslijnen. Muziek als magische bruggenbouwer die diversiteit zichtbaar maakt en de logica van scheidslijnen en polarisatie verslaat.