The Thaw
De Russen zijn altijd dol geweest op Amerikaanse tv-series en nu maken ze zelf vergelijkbare series. Maar een Russische Mad Men? Kan het nog tegenstrijdiger? Hoe laat de reclamewereld van New York in de jaren zestig zich rijmen met het antikapitalisme van de Sovjet-Unie?
Regisseur Valeri Todorovski situeerde zijn serie The Thaw in een milieu dat hij goed kende: de Moskouse filmwereld in de periode van dooi onder Chroetsjtsjov. Dat was een betrekkelijk ontspannen tijd waarin de censuur minder streng was en nieuwe vormen van entertainment ontstonden op de opkomend landelijke televisie. In The Thaw draait het om een getalenteerde filmmaker die moeite heeft om een film van de grond te krijgen. Een mooi voorbeeld van de ‘new wave’ op de Russische tv, dat ondanks gedurfde verwijzingen naar onderdrukking, censuur en onder staatstoezicht staande media op de meeste Russische tv-kanalen is uitgezonden.