The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers
“Kunnen alle mensen die niet acteren weg?” De ontberingen van het regisseursvak zijn voelbaar in de nieuwe Ben Rivers-film, die even mysterieus is als de titel (een verwijzing naar de literatuur van Paul Bowles). Rivers was in het Atlasgebergte van Marokko aanwezig op de sets van collega Oliver Laxes Herzogiaanse productie Las Mimosas en documenteerde daar vooral frustratie, leemte en inertie.
Het is pas als Laxe het filmen niet meer ziet zitten (let op: langzaamaan begeven we ons op fictioneel gebied) dat The Sky Trembles... meer wordt dan een film in een film en een film over film. Rivers laat Laxe dan een nieuwe lijdensweg ondergaan, gebaseerd op Bowles’ korte verhaal A Distant Episode. De Spaanse regisseur wordt ontvoerd door een groep nomaden die hem als een glimmend, dansend object aan een andere stam verkopen. Het is een ondenkbare handeling die evenzeer reflecteert op de moeizame relatie tussen mens, natuur en film als op de moeizame achter-de-schermen-scènes van daarvoor.