The Fourth Direction
Tegen de achtergrond van het conflict tussen Sikh-separatisten en het Indiase leger begin jaren 1980 vormen angst, wantrouwen en paranoia het emotionele raamwerk van dit verhaal. Jugal en Raj, twee bevriende Hindoes, missen hun laatste trein naar Amritsar, de heiligste stad in Punjab. Ze belanden in een vrachttrein tussen illegale passagiers. In flashbacks volgen we het gezin van Jugal dat ’s nachts verdwaald is aan de rand van een dorp in Punjab. Gekweld door angst kloppen ze aarzelend op de deur van een alleenstaand huis en vragen naar de weg. Later die nacht komen Sikh-terroristen langs bij dezelfde familie en bevelen hen de hond af te maken, omdat die blaft en aandacht trekt. De volgende ochtend stormen paramilitairen het huis binnen op zoek naar de terroristen.
De geraffineerde regie en indrukwekkende cameravoering, die gevoelens van claustrofobie en spanning teweegbrengen, roepen de tijd op van het oproer in Punjab, dat uitmondde in de moord op Indira Gandhi.