The Dying of the Light
De filmoperateur is de laatste schakel in het lange proces van filmmaken - de lichtmaker die in de cabine ook in de weer was met zulke alledaagse dingen als plakband en een tandenborstel om het loopwerk mee schoon te maken. De hand die nog maar heel kort geleden aan de scherpstelknop draaide is zo onzichtbaar als the Wizard of Oz: “Pay no attention to that man behind the curtain.”
Het operateursvak, dat honderd jaar nagenoeg onveranderd bleef, bestaat sinds de digitalisering van de laatste jaren eigenlijk niet meer. De operateurs die in deze liefdevolle documentaire aan het woord komen, denken terug aan het terugspoelen van de kilometers lange filmstrook die meditatief door hun vingers gleed in de projectiecabine - een plek die voor velen hun thuis was. Veel operateurs waren ook heimelijke verzamelaars; de film was heel even van de operateur, totdat hij hem aan ons doorgaf. Met een inleidend video-essay van Mariska Graveland.